Hur motocross blev en sport
Det som idag är en älskad sport med miljoner tittare världen över var en gång något väldigt litet och såg ganska annorlunda ut. Det som nu kallas motocross började i Storbritannien med namnet “Scramble” Den första kända tävlingen hölls 1924 i Camberley, Surrey. Sporten växte allt mer under 30-talet, man startade upp lag och fler tävlingar hölls. Man brukar säga att det var nu motocrossen föddes.
Från motorcyklar avsedda för landsväg till riktiga crossar
De fordon man använde på den tiden skiljer sig en hel del från de som används idag eftersom man bara körde landsvägsmaskiner modifierade för att funka bättre på en crossbana. Allt eftersom sporten växte så kom förbättringar, det skulle dröja fram till 50-talet innan man hade stötdämpning bak. Det var i början av 60-talet som man utökade tävlingarna med en klass för mindre maskiner som hade motorer på 250cc. Senare dök det även upp en lättare klass för crossar med motorer på 125cc. I takt med detta så dök det upp nya tillverkare i sporten. En av dessa var svenska Husqvarna. Dom gamla fyrtaktarna som då var mycket tyngre blev mer eller mindre helt ersatta av dom nya lätta maskinerna som nu var riktiga crossar, det gjorde att förare från bland annat Sverige började att ta stor plats i sporten.
Maskinernas utveckling
Någonstans i början på 80-talet så skedde det en stor utveckling av dessa maskiner. Nya mittmonterade stötdämpare ersatte dubbla stötdämpare som de äldre maskinerna använde sig av. Nu fick sig även kylsystemen en uppgradering, men gick från luftkylt till att ha vätskebaserad kylning. Här börjar maskinerna mer och mer likna dom vi kan se idag. I och med att maskinerna har blivit lättare och smidigare så har det fötts fram andra grenar. Freestyle är ett exempel på något som kom mycket senare, här bedöms man efter hur bra man kan utföra olika stunts i luften. Den första som lyckades med dubbla bakåtvolter i ett hopp var Travis Pastrana i X-Games 2006.
Maskinparken hos en bonde
Som bonde så är man alltid i behov av olika typer av maskiner. Den maskinpark som finns på en bondgård kan se väldigt olika ut beroende på vilken typ av bonde man är. Hos de flesta så finns det ett antal traktorer som kan sköta om den land som odlas på.
Förutom traktorn som för övrigt är den mest använda maskinen hos en bonde så kan det finnas olika typer av plogar för att förbereda marken för den sådd som ska sättas. En harv är också något som används flitigt vid skötsel av den mark som ska odlas på. Man har även maskiner som sår och skördar det man sått. Olika maskiner används vid olika tillfällen under året som går. Sommartid kanske är året då de flesta maskiner används.
Det finns alltid ett behov av stora maskiner hos en bonde och det är alltid en stor investering då en ny maskin ska köpas in. Vissa maskiner använder man mer än andra. Håller man på med byggnationer eller ska riva något på sin fastighet så kanske man behöver andra typer av maskiner som man vanligtvis inte har i sin maskinpark. Det kan vara fråga om demoleringsverktyg och verktyg för återvinning som man har behov av.
Preppa bilen inför fjällresan
Majoriteten av oss bor långt från närmsta fjäll. Och kollektivtrafiken kanske inte är den bästa så bilen är det enkla valet. Vi vet vad du behöver göra innan du och familjen åker iväg på fjällresan.
Fjällen är lika härlig och inbjudande på sommaren som vintern. Det finns alltid några evenemang eller tävlingar som ni kan delta i eller heja på. Ni kan åka till fjällen för att vandra och uppleva den karga och vackra naturen, det finns fullt med tips på vad du kan göra och vart du borde åka för att uppleva det bästa. När du väl har planerat vad ni ska göra är det dags att lägga fokuset på bilen.
Service
Är det dags att åka på service? Kommer det att vara dags för service när ni kommer tillbaka? Lika bra att göra en mindre service på bilen innan du åker. Du kan göra det själv om du hellre sparar pengar till fjällen. Byt alla oljor och filter i motorn, se till att du fångar upp oljan och gör dig av med den på en återvinningsstationen. Byt tändstiften och köp gärna tändstift till rätt bilmärke. Du behöver bara ditt registreringsnummer för att få rätt reservdelar när du beställer online.
Kontroll
Gör en kontroll av bilens system. Fungerar bromsarna som de ska? När var det senast du bytte lamporna? Är reservhjulet helt och pumpat? Finns varningstriangel och fälgkors i bilen? Checka av listen för varje punkt. En okulär kontroll kan ibland vara tillräcklig om bilen är relativt ny och i gott skick. Var extra noga med att kolla däcken och undersök mönsterdjup. Ett par sommardäck ska ha minst 1,6 mm mönsterdjup medan vinterdäck kräver djupare, minst 3 mm. Mät djupet på flera platser på alla däck, om ett är i värre skick än de andra kan du spara pengar genom att bara byta ut det, men det rekommenderas att du byter alla ihop om att de slits lika mycket.
Packning till bilen
Det är inte bara du och barnen som ska packa. Du borde packa lite saker till bilen också. Vägen till fjällen kan vara snårig och tom, du vill inte bli strandad mitt i ingenstans och tvingas vänta i flera timmar på hjälp. Ta med startkablar, fyllda vattenflaskor, mat och snacks, filtar om det blir kallt, första hjälpen-kit och en power bank så ni kan ladda telefonerna och ringa efter bärgare. Barnen kanske vill ha lite underhållning i bilen, du kan skiva ut bilbingolappar som de kan spela mot varandra eller hänga upp en surfplatta bakom förarsätet så de kan se på film under resan. Ska ni upp i fjällen kan mottagningen vara dålig, ladda ner material som ni kan streama offline.